Az anyagi ösztönzők nélküli személyzetkezelés témáját körüljáró cikkeink abból indultak ki, hogy a pénz általi motiválás túlzott vagy kizárólag használata önmaga hatékonyságát szünteti meg. Bizonyos szinten túl már nem képes a pénzösszeg növelésével egyenes arányban mozgósítani a munkatársakat. Előbb lelassul a teljesítménynövekedés, majd egy helyben leáll, vagyis stagnálni fog.
Szellemi alapértékek a személyzetkezelés gyakorlatában
Ez volt az a gyógyír, amit erre a helyzetre javasoltunk. Mégpedig 4 olyan szellemi motivációs alapérték formájában, amit még ma érdekes bevezetni a személyzetkezelés gyakorlatába.
Sorrendben ezek a következők: az elismerés nyújtása (az alkalmazott iránt tanúsított figyelem, érdeklődés, sőt csodálat – 1. rész), a személyes kompetencia támogatása (más szóval a „mindenki legyen főnök a maga kisebb-nagyobb területén” elv – 2. rész), valamint a személyes fontosságvágy kielégítése és az önmegvalósítás, illetve a munka általi önkifejezés szorgalmazása (3. rész).
Minderre a koronát egy látszólag egyszerű szabály teszi fel, ami azt javasolja: Vond be a munkatársaidat a cég problémáiba! A problémába való bevonás azt jelenti, hogy megosztjuk embereinkkel a cégünk legfontosabb kérdéseit, és hozzáértésükre építve felkérjük őket, hogy segítsenek megoldásokat kidolgozni és alkalmazni.
Ez pedig nem más, mint a személyes érintettség elérése a munkatársaknál, avagy a „tulajdonosi szemlélet” kialakítása. Hiszen a közössel vagy a máséval aligha törődünk annyira, mint azzal, amiről úgy érezzük, hogy a sajátunk, vagyis a mienk is.
Oszd hát meg a céged örömét és a bánatát is velük, akikkel – akárhogy nézzük – egy cipőben jártok! Ha jól mennek a dolgok, ünnepeljetek együtt, ha pedig éppen a viharfelhők gyűlnek, akkor avasd be őket a gondokba, és keressétek közösen a megoldásokat!
Őszinteség és átláthatóság: ha magas színvonalú teljesítményt vársz el a csapatodtól, akkor annak tagjai megérdemlik, hogy ezt a két szellemi értéket is bevezesd a személyzetkezelés napi rutinjába, mert semmi sem motivál annyira, mint az, ha nem a másén, hanem a saját problémáink megoldásán dolgozhatunk legjobb tudásunk szerint, képességeinkhez és erőnkhöz mérten.
Ha pedig úgy gondold, hogy mindez jól hangzik ugyan, de a gyakorlati alkalmazása annál nehezebb, fordulj hozzánk személyes tanácsadásért a linken, hogy még jobban menjen vállalatodnál a személyzetkezelés!